DHL express te Rotterdam-Den Haag

De eerst Eerste BREEAM-Excellent vestiging van DHL

Uit oogpunt van duurzaamheid is tijdens bouw en exploitatie van het Service Center toegewerkt naar een BREEAM-Excellent certificering, welke bij de opening werd uitgereikt.
Service Center Rotterdam-Den Haag is de eerste vestiging in het expresnetwerk dat dit ambitieuze keurmerk heeft ontvangen. Daarmee voldoet het sorteercentrum aan duurzaamheidseisen op het vlak van onder meer gezondheid voor medewerkers, energie-en waterverbruik, toegepaste materialen en afvalverwerking. Het keurmerk is geheel in lijn met de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen die DHL wereldwijd heeft gesteld waarbij de CO2-uitstoot in 2050 tot nul moet zijn teruggebracht.

Met de bouw is een investering gemoeid van ruim 12 miljoen euro.

Het nieuwe Service Center beslaat zo’n 3.000 m2 loods en kantoor. Het gehele dak is voorzien van zonnepanelen en daarmee wekt het Service Center ruim 80% van de benodigde stroom zelf op. Regenwater wordt opgevangen en gebruikt als spoelwater voor toiletten en het wassen van auto’s. Overal is energiezuinige ledverlichting. In het gebouw staat een automatische en energiebesparende sorteerinstallatie. Naast personeelsruimtes beschikt de vestiging over ruime vergaderfaciliteiten en twee Pick-Up & Delivery Fingers met in totaal 60 docks voor het laden en lossen van bestelauto’s. Het vormt de uitvalsbasis voor 200 medewerkers die met zo’n 65 bestelauto’s, 5 vrachtwagens en 9 parcycles (speciale bakfiets voor binnenstad) de regio Rotterdam en Den Haag bedienen. Binnenkort gaan er ook Cubicycles (containerbakfietsen met laadruimte van een kuub) en elektrische auto’s rijden. Dagelijks worden er in het Service Center zo’n 8.500 internationale, tijdkritische expreszendingen verwerkt.